Kompetencie pre demokratickú kultúru
Rámec kompetencií pre demokratickú kultúru je koncept vyvinutý v rámci Rady Európy v rokoch 2016-2018. Nadväzuje na aktivity Rady Európy v oblasti vzdelávania k demokracii a ľudským právam, ktoré vyvrcholili v roku 2000 prijatím Charty Rady Európy pre vzdelávanie k demokracii a ľudským právam.
Vymedzenie pojmu kompetencií pre demokratickú kultúru a rozpracovanie jej modelu je pokračovaním uvedenej línie v práci Rady Európy.
Rámec kompetencií pre demokratickú kultúru definuje “kompetenciu” ako schopnosť mobilizovať a aktívne uplatniť príslušné hodnoty, postoje, zručnosti, vedomosti a/alebo kritické porozumenie s cieľom správne a účinne reagovať na požiadavky, výzvy a možnosti tvoriace kontext danej pracovnej alebo životnej situácie.
Kompetencie pre demokratickú kultúru sa tu definujú ako vedomosti, zručnosti a hodnoty podporujúce schopnosť ľudí stať sa zodpovednými občanmi v moderných, kultúrne rôznorodých, demokratických spoločnostiach.
Rámec kompetencií pre demokratickú kultúru tvorí na jednej strane kompetenčný model – súbor 20 špecifických kompetencií usporiadaných do štyroch oblastí:
- hodnoty
- zručnosti
- postoje
- vedomosti a kritické porozumenie
Hodnoty
- uznanie dôležitosti ľudskej dôstojnosti a ľudských práv
- uznanie dôležitosti kultúrnej rozmanitosti
- uznanie dôležitosti demokracie, spravodlivosti, férovosti, rovnosti a právneho štátu
|
Postoje
- otvorenosť ku kultúrnej inakosti, odlišným presvedčeniam, názorom na svet a praktikám
- rešpekt
- občianske povedomie
- zodpovednosť
- sebaúčinnosť, účinná sebaregulácia (self-efficacy)
- tolerovanie nejednoznačnosti
|
Zručnosti
- schopnosť samostatne sa učiť
- schopnosť analyticky a kriticky myslieť
- schopnosť počúvať a pozorovať
- empatia
- pružnosť a prispôsobivosť
- jazykové, komunikačné a viacjazyčné schopnosti
- schopnosť spolupracovať
- schopnosť riešiť konflikty
|
Vedomosti a kritické porozumenie
- poznanie a kritické chápanie seba samej/seba samého
- poznanie a kritické chápanie jazyka a komunikácie
- poznanie a kritické chápanie sveta: politiky, práva, ľudských práv, kultúry, kultúr, náboženstiev, histórie, médií, ekonomík, životného prostredia, udržateľnosti
|
Pre každú špecifickú kompetenciu určuje Referenčný rámec tri úrovne konkrétnych (výkonných) štandardov – základnú, stredne pokročilú a pokročilú.
Kompetencie poznanie a kritické chápanie sveta: politiky, práva, ľudských práv, kultúry, kultúr, náboženstiev, histórie, médií, ekonomík, životného prostredia, udržateľnosti je súčasťou klastra vedomosti a kritické porozumenie, na ktorý sa obsah našej stránky chce primárne zamerať. Pre túto kompetenciu rámec poskytuje štandardy uvedené v priloženej tabuľke. Viac k štandardom prislúchajúcim k jednotlivým kompetenciám sa môžete dozvedieť v Príručke kompetencií pre demokratickú kultúru a v preklade referenčného rámca vydanej Štátnym pedagogickým ústavom.
Kompetencia: poznanie a kritické chápanie sveta: politiky, práva, ľudských práv, kultúry, kultúr, náboženstiev, histórie, médií, ekonomík, životného prostredia, udržateľnosti |
Úroveň štandardu
|
- Dokáže vysvetliť zmysel politických koncepcií, vrátane demokracie, slobody, práv a zodpovedností.
- Dokáže vysvetliť, prečo má každý zodpovednosť za uplatňovanie ľudských práv druhých.
- Dokáže popísať základné kultúrne zvyklosti (napr. stravovanie, pozdravy, spôsoby oslovenia druhých, slušnosť) v inej kultúre.
- Dokáže kriticky uvažovať o tom, že jeho/jej vlastný pohľad na svet je len jedným z mnohých pohľadov.
- Dokáže zhodnotiť vplyv spoločnosti na svet prírody, napríklad z hľadiska rastu a vývoja populácie, spotreby prírodných zdrojov.
- Dokáže kriticky uvažovať o rizikách spojených so znečisťovaním životného prostredia.
|
základná
|
- Dokáže kriticky uvažovať o vzťahu medzi ľudskými právami, demokraciou, mierom a bezpečnosťou v globalizovanom svete.
- Dokáže kriticky uvažovať o príčinách porušovania ľudských práv, vrátane roly, ktorú zohrávajú stereotypy a predsudky v procesoch smerujúcich k porušovaniu ľudských práv.
- Dokáže vysvetliť nebezpečenstvo zovšeobecňovania správania sa jednotlivca na celú kultúru.
- Dokáže kriticky uvažovať o náboženských symboloch, náboženských rituáloch a používaní náboženského jazyka.
- Dokáže popísať vplyvy, ktoré má propaganda na súčasný svet.
- Dokáže vysvetliť, prečo ľudia majú byť ostražití a prečo sa majú chrániť pred propagandou.
|
stredne pokročilá
|
- Dokáže popísať rôzne spôsoby, akými občania môžu ovplyvňovať politiku.
- Dokáže kriticky uvažovať o vyvíjajúcom sa univerzálnom charaktere rámca ľudských práv a prebiehajúcom vývoji v oblasti ľudských práv v rôznych regiónoch sveta.
- Dokáže vysvetliť, prečo neexistujú kultúrne skupiny, ktoré majú pevne vrodené charakteristiky.
- Dokáže vysvetliť, prečo sa všetky náboženské skupiny neustále vyvíjajú a menia.
- Dokáže kriticky uvažovať o tom, ako sa dejiny často prezentujú a vyučujú z etnocentrického pohľadu.
- Dokáže vysvetliť, ako funguje ekonomika krajiny a ako ekonomické a finančné procesy ovplyvňujú fungovanie spoločnosti.
|
pokročilá
|
späť